вологість:
тиск:
вітер:
Геловін на порозі: чому це свято для українців ближче, ніж здається
Кажани, павутина та гарбузи: вже з середини жовтня у вітринах українських крамниць з’являється геловінський декор. А популярність цього свята зростає у нашій державі упродовж останніх десятиліть. Щоправда, й досі геловінські традиції викликають чимало суперечок. Чи справді свято повністю чуже українцям – з’ясовував Центр громадського моніторингу та контролю.
Свято, що набуло популярності у країнах Заходу у 19 столітті, має змішане коріння. Частину традицій повʼязують з католицьким Днем всіх святих , який припадає на 1 листопада. Також вбачають звʼязок між Геловіном і кельтським святом Самайн , яке символізувало завершення сільськогосподарських робіт і під час якого вшановували мертвих. Свій слід у святкуванні залишила навіть британська Ніч Гая Фокса : саме з неї запозичили вираз “Trick or treat”, з яким, зазвичай, ходять збирати солодощі.
Попит на костюми та ласощі робить Геловін комерційно вигідним: так, 36 відсотків продажів у крамницях солодощів в Сполучених Штатах припадають саме на період з жовтня по грудень. Загальні ж витрати на Геловін цього року, за даними Національної федерації роздрібної торгівлі США , сягають 11,6 мільярда доларів! Третину суми витрачають на костюми, третину – на пригощання, і ще стільки ж – на святкові декорації.
Не оминули ці тенденції й українців. Зокрема, свою справу тут зробила популярність Геловіну у соцмережах. Так, проведене минулого року опитування показало, що позитивно до свята ставляться 38 відсотків наших громадян сім відсотків відзначають щорічно, і лише 12 вважають його нічим іншим, як комерцією.
Традиційно у медіа піднімається дискусія про доцільність святкування. А під час війни додалося нових аргументів, чому варто з обережністю переймати геловінські традиції. Зокрема, у Православній церкві України минулоріч просили утриматися від святкування, через те, що декор чи костюми, пов’язані із смертю, можуть травмувати людей. “Багато (включно з дітьми) за час війни пройшли і бачили те, чого воліли б ніколи не бачити: каліцтва, людську смерть, рештки тіл, відірвані кінцівки, спотворені обличчя… неприкриті жахи війни. Чи варто зараз їм про це нагадувати і викликати непотрібні асоціації “геловінськими костюмами”, перевдяганням в образи мертвих істот чи осіб, імітацією відірваних кінцівок, порваних і зашитих облич?”
В українців є схожі свята, зазначає етнологиня Анастасія Кривенко: “По своїй суті – це свято вшанування померлих, коли нібито їхні душі повертаються на землю, а живі зустрічають їх карнавалами та фестивалями. І в українській традиції є три періоди, коли предки вірили, що духи потойбіччя повертаються”. Перший – це різдвяно-новорічний період, з маланкуванням, колядуванням і щедруванням. Другий – великодній, коли християни вірять, що душі померлих приходять на цілий тиждень. І третій період – зелені свята, під час яких, за повірʼями, на землю виходять русалки, котрих вважають нечистою силою.
Новини рубріки
Українські школи отримають грошову допомогу від ЮНІСЕФ на підготовку до зими
31 жовтня 2024 р. 11:47
У Луцьку за виправдовування агресії Росії судять письменника Сергія Бортнікова
31 жовтня 2024 р. 11:45