Відбиток часу: війна через об’єктив

27 січня 2025 р. 18:14

27 січня 2025 р. 18:14


13 годин літаком від Токіо до Варшави. 15 годин  автобусом з Варшави до Києва. Звідти – потягом до Запоріжжя. Це шлях мисткині Вєри Бланш, який вона здолала, аби презентувати запоріжцям свою виставку світлин та інсталяцій “Відбиток”.  Якою  саме побачила авторка війну крізь свій об’єктив – про це нова експозиція у Запорізькому краєзнавчому музеї. Докладніше – у матеріалі.

“Виставка, недарма ми її зараз відкриваємо, вона буде нагадувати про події 24 лютого, – кажуть організатори. – Кожна фотографія має свою історію, і коли Вєра розповідає про цю історію… Фото мають зовсім інший сенс.”

Три локації виставки Вєри Бланш — це біль та сльози українського народу.  Перша  з них називається “Трибунал”, ця частина експозиції вже мандрувала за кордоном. Зокрема, у Японії її побачили понад 60 тисяч відвідувачів, які дуже співчували українцям.

“У нас там зараз дуже неймовірний посол Володимир Сергійович Корсунський, – розповіла мисткиня Вєра Бланш. – І зараз підписана й створена платформа по відбудові України. І це означає для нас дуже гарні новини. Тому що коли вони беруться щось зробити, коли японець тобі обіцяє – він це зробить.”

Вєра Бланш відома насамперед своїми фешн- та арт-роботами. Вона вивчала фотографію у лондонському Central Saint Martins. Знімала для Vogue, Dazed and Confused, Harper’s Bazaar, L’Officiel та іншого глянцю. У 2022 році мисткиня почала документувати війну. Для роботи в шаленому темпі її вистачило на рік. Розповідає, потім свідомо зробила паузу і наразі тимчасово проживає у Токіо.

“Тут інстальовані знімки з Бучі, – каже мисткиня. – Я киянка, і я весь 2022 рік пробула в Україні, в Києві… Знімала це все жахіття… Ми розуміли: якщо Київ впаде, то впаде Україна. Є тут й ірпінська церква, братська могила, де просто поскидали тіла в мішках. Це було важко, дуже важко, я сідала за компьютер, працювала, і знову о 6 ранку їхала далі. Важко було.”

Одне фото – бабусі з Лисичанська. 2 тижні вона перебувала під завалами зруйнованої ракетою будівлі, її евакуювали до Краматорська, де на той час була і Вєра Бланш.

“Її привіз якраз японський парамедик, що дуже здивувало, – згадує мисткиня Вєра Бланш. – Він кричав: дорогу, дорогу! І я в нього запитала: але ви ж з Японії, це 8000 км від нас, що ви тут робите? Тоді він сказав: я намагаюся врятувати світ. Тому що якщо я врятую одне життя, я врятую цілий світ. І він віз цю бабусю, наче він віз свою маму.”

8 тисяч кілометрів подолала Вера Бланш, аби побути поруч з незламними запоріжцями. Та відстань – ніщо, коди болить душа та ятрять рани рідної країни. Кров з цих ран можна побачити в інсталяції у третій локації виставки. Вєра назвала її молитовною кімнатою.

50 світлин та інсталяції – експозиція вельми трагічна, на думку авторки. Показувати її важко, але треба, каже Вєра. Це далеко не ті фото для всесвітньовідомих  глянцевих видань, якими мисткиня займалася до початку великої війни, це біль і горе українських людей. Але мистецтво мусить говорити і про це, аби пам’ятали покоління про скаженого ворога.

Побачити роботи мисткині Вєри Бланш у краєзнавчому музеї можна протягом місяця.

Оперативну інформацію про ситуацію читайте у нашому телеграмі

Відбиток часу: війна через об’єктив

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter .

Відбиток часу: війна через об’єктив

Джерело: tvmtm.online