вологість:
тиск:
вітер:
Введення в храм Пресвятої Богородиці в історіях церков Тернопільщини
У нашому краї віддавна ранок Введення розпочинали чоловіки чи хлопці, які першими мали увійти до хати (обов’язково маючи з собою гроші) і побажати: «Щоб водилося добро, здоров’я та щастя!»
Потім церковні дзвони кликали всіх до храму. На Тернопіллі є близько 30 церков, названих на честь Введення в храм Пресвятої Богородиці.
Кожна з церков Введення має свою історію, часто й трагічну. Зокрема, під час Другої світової війни церкви були зруйновані у с. Звенигород на Бучаччині (відновлена у 1989), нині у селі ще є храм УГКЦ. У Сокиринцях на Чортківщині була церква, споруджена у 1921 р., яка згоріла у 1944 від запальної кулі, її відбудували у 1989 році. Через початок Другої світової не вдалося добудувати церкву у с. Іванківці на Зборівщині, яку споруджували від 1928, довершили розпочате аж у 1991 році. Також під час війни була зруйнована церква у с. Осташівці на Зборівщині, відбудована у 1990 р.
Багато лиха зазнали храми за часів комуністичного атеїзму. Так, у с. Красіїв на Монастирищині у 1946 р. органи НКВС заарештували та вивезли у Cибір о. Ореста Погорецького, а дерев’яну церкву спалили. Сільська громада аж у 1995 р. спромоглася спорудити храм.
Дерев’яна церква Ведення була і у с. Русилів на Бучаччині, споруджена у 1621 р., у 1949 р. її спалили більшовики, а муровану, збудовану у 1940 р., підірвали, з її каменю збудували корівники. Нині у селі є церква Різдва Пресвятої Богородиці.
У с. Куропатники на Бережанщині уночі із 19 на 20 квітня 1925 р. дерев’яна церква згоріла. У 1937 р. її відбудували. Після приходу більшовиків у 1940 р. енкавеесники заарештували священника о. Петра Пастуха, який зник у сталінських казематах. На його честь встановлено меморіальну дошку біля входу у церкву.
У Старій Ягільниці на Чортківщині атеїсти закрили храм у 1963 р., незважаючи на те, що ягільничани розпочали страйк. На Підволочищині в с. Климківці у 1975 р. закрили церкву. Парафіяни писали скарги, заяви. Так і не дочекавшись позитивного вирішення, вони у 1980 р. зламали замок і увійшли до храму. Організатори самовільного відкриття церкви були заарештовані. У тернопільській тюрмі покарання відбували Ганна Войціховська, Віра Басовська, Володимир Савич. Після цього радянська влада розмістила в церкві похоронне бюро. Весь церковний інвентар забрали до храму у с. Медин, познімали хрести з церкви і дзвіниці.
У Чумалях на Збаражчині є храм Введення (1910 р.; 1961–1988 – закрили атеїсти ) із чудотворною іконою Пресвятої Богородиці. За переказами, панська служниця зранку пішла по воду і побачила у воді лик Матері Божої. Хотіла до нього доторкнутися, але образ опустився нижче. Розказала про це священнику, який відслужив на тому місці молебень. Образ знову опустився донизу, і священик не міг його підняти, тоді покликали панську служницю, і вона взяла образ із води і віднесла до храму. На місці появи лику біля джерела спорудили капличку.
За часів радянської влади криничку засипали і збудували на її місці камінну дорогу. У 1989 р. у селі розпочалися біди, пов’язані з дорогою і водою. Втопилися дівчина та хлопчик, загинула бабуся, на хлопця наїхала машина, автобус переїхав чоловіка. У 1995 р. джерело відновили і капличку освятили.
Варто зауважити, що на Заліщанщині був хутір Веденці поблизу с. Дорогичівка, де у 1952 р. у 8 дворах проживала 21 особа. Нині у Дорогичівці є два храми Введення.
Тож зі святом Вас! Хай Діва оберігає від зла Ваші оселі! Перемоги та миру нам!
Віктор Карпович
Газета Свобода.
Новини рубріки
Суд оштрафував тернополянина, який викинув через вікно музичний центр
21 листопада 2024 р. 10:21
Військові контррозвідники СБУ вразили 67 одиниць важкого озброєння ворога
21 листопада 2024 р. 10:14